تا به حال مطالب زیادی را در این سایت در مورد خودرو و مسائل مربوط به آن شنیده و دیده اید. اما در مورد یکی از مهمترین قسمتهای خودرو که سیستم تعلیق خودرو است، تا به حال سخنی به میان نیامده است.
در این پست می خواهیم برای شما تعریفی از آنچه که سیستم تعلیق خودرو انجام می دهد و بخش های مرتبط با آن، به صورت مختصر و مفید توضیحاتی بدهیم.
اگر علاقه مند به این مبحث هستید با ما همراه باشید.
در بیانی کاملا ساده، شفاف و کوتاه suspension یا همان سیستم تعلیق خودرو به تمام وسایلی گفته می شود، که بین بدنه و چرخ ها قرار می گیرد تا در مسیرهای ناهموار و پر تلاطم حرکت خودرو را به یک حرکت کاملاً هموار و نرم تبدیل کند.
این سیستم کاری می کند، که وقتی چرخهای خودرو در مسیری سخت و پر تلاطم قرار می گیرند، بدنه ی اتومبیل حداقل تکان و جنبش را داشته باشد تا سرنشینان با آرامش و راحتی در آن قرار بگیرند.
یا به عبارت دیگر، وظیفه ی سیستم تعلیق خودرو جلوگیری از انتقال و گسترش ارتعاشات به قطعات خودرو و داخل اتاق یا همان کابین ماشین است که در نتیجه ی آن راحتی سفر و همچنین مسیر دهی آسان برای خودرو فراهم می گردد.
این سیستم بین شاسی و چرخ خودروها قرار دارد.
در صورت نبود و عدم وجود یک چنین سیستمی در اتومبیل، قطعات خودرو به دلیل ارتعاشات وارده، و لرزش بسیار زیاد در موقع حرکت عمر کوتاهی داشته و سفر، برای سرنشینان خودرو بسیار طاقت فرسا و ناراحت کننده خواهد بود.
پس یکی از مهمترین و اساسی ترین عامل راحتی و آرامش در خودروها کارکرد درست و با کیفیت سیستم تعلیق خودرو است.
که معمولاً اگر اشکال در چگونگی عملکرد داشته باشد. از طریق دیاگ زدن مشخص خواهد شد.
اما سیستم تعلیق دو وظیفه ی مهم را بر عهده دارد، که عبارت است از:
سیستم تعلیق خودرو در واقع بخشی از شاسی اتومبیل است. و باید گفت به نوعی با تمامی اجزای زیرین خودرو در تماس است.
یک سیستم تعلیق خوب و با کیفیت علاوه بر اینکه آرامش و راحتی را برای سرنشینان و افراد داخل خودرو به همراه می آورد، پایداری خودرو را هم در جاده باعث می شود و در حفظ تعادل خودرو نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.
این سیستم علاوه بر اینکه باید وزن اتومبیل را تحمل کند، باید ضربه های وارده بر اتومبیل را که در دست اندازها و ناهمواری ها بر خودرو وارد می شود، جذب کند و مانع از انتقال این ارتعاشات و لرزش ها به بدنه ی خودرو شود.
و طراحی آن باید به گونه ای باشد که در شرایط مختلفی که به موجب به وجود می آید، تماس لاستیک را با جاده حفظ نماید. و باید همواره در برابر تغییر میزان بار به هر چرخ، و همین طور تغییر نقطه ی ثقل خودرو پایدار و انعطاف پذیر باشد.
چراکه در غیر این صورت خود رو با ورود به اولین پیچ به دلیل تغییر در نقطه ی ثقل و میزان بار وارده به هر چرخ منحرف خواهد شد.
در پست های آتی بیشتر درباره سیستم تعلیق خودرو صحبت خواهیم کرد.