سیستم روغن کاری ابتدا از کارتر شروع می شود، چه کارتر خشک و چه کارتر تر هر دو یک وظیفه اساسی را بر عهده دارند؛ پس باید نکات لازم را در مورد این قطعه بدانیم و ان را بهتر بشناسیم.
در پست قبلی در مورد کارتل یا همان کارتر تر روغن صحبت کردیم؛ اما در این مبحث از نوع دیگر کارتر که کارتر خشک نامیده می شود گفتگو خواهیم کرد.
اگر با ما همراه باشید در این قسمت به معرفی بیشتر کارتر خواهیم پرداخت.
این نکته را دانستیم که سیستم روغن کاری موتور اتومبیل مهمترین و حساس ترین قسمت در آن است، به صورتی که اگر فقط چند ثانیه روغن کاری در آن قطع شده و یا با مشکل مواجه شود، صدمات جبران ناپذیری را خصوصا بر بعضی از قطعات مانند میل لنگ، یاتاقان ها، پیستون ها و….وارد خواهد آورد.
گفتیم که مخزن کارتل در پایین ترین قسمت هر موتور قرار گرفته و روغن پس از گردش کامل خود به این محفظه وارد می شود و مجددا توسط پمپ روغن به درون سیستم باز می گردد.
در این سیستم؛ روغن در واقع از یک مخزن که در ارتفاع بالاتر از موتور قرار دارد استفاده می کند و کارتر به عنوان محفظه اصلی عمل نمی کند.
منظور از سیستم کارتر خشک این است که در این سیستم کارتر به عنوان محفظه اصلی روغن عمل نمیکند و کارتر در واقع فقط گذرگاه روغن از موتور خودرو است.
در این سیستم و درمحفظه کارتل خشک؛ روغن کمی وجود دارد و محفظه کارتر هم بسیار کوچک است. پس به تبع در زیر پیشرانه فضای آزاد زیادی وجود خواهد داشت.
در این سیستم پمپ، وظیفه تخلیه کارتر و انتقال روغن خارجی را بر عهده دارد و استفاده از این سیستم باعث میشود که روغن از منبع خارجی به وسیله پمپ دیگری به پیشرانه و خنک ساز روغن منتقل شود.
روغن از مخزن به موتور پمپ می شود و با استفاده از نیروی جاذبه به کارتر می رسد و سپس به وسیله پمپ دیگری به درون مخزن باز می گردد.
تخلیه کامل روغن هم سبب میشود؛ هوای گیر افتاده در محفظه ی میل لنگ تخلیه شود.
در سیستم کارتر خشک بین مخزن روغن و موتور یک فیلتر روغن وجود دارد؛ تا روغن را هم خنک و تصفیه کند.
در این نوع کارتر فضای آزاد زیادی که در زیر پیشرانه وجود دارد؛ این امکان را فراهم میسازد؛ تا بتوان ارتفاع خودرو را کاهش داد و مرکز ثقل خودرو را به زمین نزدیک کرد؛ تا در نتیجه آن فرمان پذیری و چسبندگی خودرو به سطح زمین افزایش یابد.
از این سیستم بیشتر در خودروهای سنگین و خودروهای مسابقهای و سوپر اسپرت ها استفاده می شود؛ زیرا در این خودروها باید به محدودیت در ارتفاع اشاره کنیم.
چون در خودروهای اسپرت و مسابقه ای به دلیل شتاب وارده در زمان شتاب گیری، ترمز و حرکات سریع خودرو این امکان وجود دارد تا در صورت استفاده از کارتل روغن معمولی؛ برای لحظات کوتاهی کارتل خالی از روغن بماند و در نتیجه مجاری روغن داخل موتور خشک مانده، که باعث آسیب دیدن شدید موتور خودرو خواهد شد.
در کارتر خشک؛ پمپ روغن وظیفه ی تخلیه کارتر و انتقال روغن به منبع خارجی را بر عهده دارد.
اشاره کردیم که در استفاده از کارتر خشک و پمپ روغن به هنگام مکش؛ هوای گیر افتاده در محفظه ی میل لنگ نیز تخیله می شود که در کارایی خودرو بسیار موثر است؛ همینطور این فرایند مکش و انتقال روغن به منبع خارجی، در خنک سازی روغن و موتور نیز موثر خواهد بود.
کارترهای خشک به نسبت پیشرفته ترند و هزینه ی عملیاتی بیشتری را به همراه دارند؛ به همین دلیل است که از این نوع از کارتر ها بیشتر در سوپر خودروها استفاده می شود.