سیستم کنترل حرکت در سراشیبی مربوط به تجهیزات امنیتی خودرو است که در چند دهه اخیر از محبوبیت و گستردگی بیشتری خصوصاً در خودروهای شاسی بلند برخوردار شده است.
با نصب این سیستم بر روی اتومبیل دیگر رانندگان دغدغه ای برای رانندگی در سراشیبی های جاده نخواهند داشت.
در این مطلب شما را با این سیستم هوشمند بیشتر آشنا خواهیم کرد.
سیستم کنترل حرکت در سراشیبی یا DAC که مخفف شده کلمه انگلیسی Downhill Assist Control می باشد و سیستمهای نظیر آن به وسیله اطلاعاتی که از حسگرهای مختلف دریافت میکنند؛ قسمت هایی از خودرو مانند: ترمزهای اتومبیل، گیربکس، سیستم تعلیق و…. را تحت تأثیر خود قرار میدهند.
در سراشیبی های تند جاده اگر راننده مهارت کافی نداشته باشد و یا اینکه جاده بیش از حد لغزنده باشد، این سیستم کنترل DAC است که به کمک راننده می آید؛ تا حوادث تلخ و غیرقابل جبران رخ ندهد.
برخی فکر میکنند که انجام این کار و رانندگی در سراشیبی بسیار ساده است و با سنگین کردن دنده و کنترل درست و صحیح ترمز قادرند به راحتی از شیب های تند و لغزنده بگذرند، اما این در حالی است که ترمز گیری های مداوم و پی در پی، باعث بالا رفتن دمای لنت ها و دیسک های ترمز خواهد شد.
در این صورت قدرت ترمزگیری تا حد محسوسی کاهش پیدا میکند و حتی میتواند تاثیر مطلوب خود را از دست بدهد.
در ضمن گاهی اوقات ممکن است قفل شدن ناگهانی یکی از چرخهای اتومبیل در هنگام پایین آمدن از سراشیبی تند و لغزنده، سبب سر خوردن آن و انحراف از جاده و مسیر شود که میتواند بسیار خطرناک هم باشد.
اما اگر شما چنین سیستمی یعنی DAC را بر روی اتومبیل خود داشته باشید، می توانید با اطمینان و آرامش خاطر بیشتری رانندگی کنید.
این سیستم به گونه ای طراحی شده که در چنین شرایطی راننده بدون استفاده از ترمز می تواند حرکت اتومبیل خود را با سرعت ثابت، کنترل کند و نیازی به استفاده مکرر از ترمز نخواهد داشت و این سرعت ثابت، می تواند در پایداری و کنترل اتومبیل در مسیر بسیار موثر باشد.
این گونه خودروها معمولاً دارای حسگر هایی هستند که با استفاده از کامپیوتر و با کمک چرخ ها مسیر را تشخیص داده و فعال می شوند و یا با فشردن دکمه ای به صورت اتوماتیک، راننده می تواند آن را فعال نماید.
ابتدا وقتی که در سراشیبی قرار می گیرید باید سرعت خود را کاهش داده و آنرا به حد مجازی که برای فعال سازی سیستم کنترل حرکت در سراشیبی در نظر گرفته اند که عموماً ۲۵ کیلومتر در ساعت است، برسانید.
حالا با فشردن کلید DAC می توانید پای خود را از روی پدال ترمز و گاز بردارید.
از این لحظه به بعد شما تنها وظیفهای که دارید این است که فقط و فقط کنترل فرمان خودرو را در دست بگیرید و به صورت خودکار سیستم گیربکس خودرو در حالت سنگین قرار می گیرد.
همچنین سرعت پیشروی اتومبیل به صورت اتوماتیک با درگیر کردن ترمزها، کاملاً کنترل می شود و خودرو با سرعت ثابتی مسیر را طی میکند.
این سامانه بعد از فعال شدن، میزان فشار هیدرولیکی ترمز بر روی هر چرخ را اندازه گیری می نماید و اگر میزان فشار کاهش یابد، سیگنالی را به کامپیوتر خودرو ارسال میکند تا با فعال کردن پمپ ترمز، خودرو کاهش فشار وارده را جبران نماید.
این سیستم با کمک سامانه هوشمند پایداری الکترونیکی یا ESP و سیستم تقسیم کننده نیروی ترمز یا EBD اتومبیل را با سرعت نسبتاً ثابتی به پایین سراشیبی هدایت کرده و از قفل شدن چرخ ها و انحراف اتومبیل نیز جلوگیری به عمل می آورد.
حال که به سلامتی به پایین سراشیبی رسیدید، می توانید مجددا دکمه کلید DAC را فشرده و این سیستم را غیر فعال کرده و آن را خاموش کنید، چون ممکن است استفاده از این سیستم موجب گرم شدن مجموعه ترمز خودرو شود.
برای همین منظور، خودرو پس از طی کردن مسیر سراشیبی این سیستم را غیرفعال می نماید.
معمولا با فشار دادن این دکمه و فعال شدن آن؛ این علامت به صورت چشمک زن بر روی صفحه آمپر نمایان خواهد شد و توجه کنید که در اکثر اتومبیل ها علامت این دکمه به شکل یک ماشین نشان داده شده که بر روی سراشیبی جاده قرار گرفته است.
به نظر میرسد وجود چنین امکاناتی در خودرو نهتنها از میزان خسارات و تلفات، به طور قابل ملاحظه ای خواهد کاست، بلکه به طول عمر قطعات در خودرو و افزایش کارآیی در آنها نیز کمک خواهد کرد.
ضمن اینکه استفاده از سیستم کنترل حرکت در سراشیبی یا DAC به میزان قابل ملاحظهای سبب مصرف سوخت کمتر بنزین نیز می شود.
از جمله خودرو هایی که مجهز به این سیستم شدهاند عبارتند از: