با اینکه پیستون خودرو از اجزاء و قطعات مهم در خودرو محسوب میشود اما متاسفانه تا به حال در مورد آن صحبتی نشده است.
به همین منظور لازم دیدیم که در این پست مطالبی را در مورد آنچه که پیستون انجام میدهد؛ عنوان کنیم.
دانستن حداقل اطلاعات، در مورد اجزای خودرو به شما کمک می کند تا آنچه را که یک تعمیرکار موقع تعمیر ماشین شما برای تان توضیح میدهد را بهتر متوجه شوید؛ پس همراه ما باشید.
پیستون خودرو را قلب موتور خودرو معرفی میکنند؛ چرا که حرکت پیستون سبب به وجود آمدن چهار عمل اصلی در موتور می گردد.
این قطعه تقریباً شکل استوانه ای و مقداری بیضی شکل دارد که در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشتی را تکرار میکند.
در روی پیستون سوراخی تعبیه شده است که جهت و محل اتصال به شاتون است.
چند شیار هم در قسمت سر پیستون قرار گرفته که برای نصب رینگ ها در نظر گرفته شده است که فضای بالای پیستون را نسبت به محفظه کارتر آب بندی می کند.
در واقع این قطعه بخشی از سیستم احتراق داخلی خودرو است؛ چون با فشار گاز ناشی از احتراق در بالای سیلندر و در محفظه احتراق قرار میگیرد.
پیستون، نیرویی را که به سبب احتراق در خودرو حاصل میشود؛ از طریق میله اتصال به سمت پایین و به میل لنگ انتقال میدهد.
این قطعه حرکت های رفت و برگشتی رو به بالا و پایین دارد که در موقع بالارفتن منجر به تراکم سوخت شده و پس از انفجار و عمل احتراق در سیلندر، به سمت پایین حرکت می کند که این حرکت رفت و برگشتی توسط میل لنگ به یک حرکت دورانی تبدیل میشود.
در بلوک سیلندر ماشین به تعداد پیستون های آن بوش سیلندر تعبیه شده است؛ پس هر قدر تعداد پیستون ها در یک اتومبیل بیشتر شود اندازه و حجم بلوک سیلندر هم افزایش خواهد یافت.
یعنی اگر ماشینی دارای چهار سیلندر است؛ ظرفیت بلوک سیلندر هم به اندازه قرارگیری ۴ پیستون خواهد بود.
می دانید که جهت افزایش قدرت موتور، تعداد سیلندرها هم افزایش مییابد؛ پس بر اساس تعداد سیلندرها تعداد پیستون ها نیز معین می گردد.
بر حسب نحوه و مدل چیدمان، موتور ها به دو دسته V شکل و خطی تقسیم میشوند.
موتورهای V شکل شامل، موتورهای ۵ سیلندر ۶ سیلندر و هشت سیلندر می باشند و موتورهای خطی از یک سیلندر تا ۵ سیلندر ساخته میشوند.
پس باید به تعداد سیلندرها، پیستون در داخل سیلندر وجود داشته باشد و مشخص است که برای یک موتور مثلاً ۶ سیلندر ۶ پیستون لازم است و یا یک موتور ۸ سیلندری دارای ۸ پیستون خواهد بود.
چون دمای پیستون در موقع حرکت اتومبیل به شدت بالا رفته و به حدود ۲۲۰۰ درجه سانتیگراد میرسد؛ همین مسئله باعث انبساط در پیستون گشته و به همین دلیل به آن شکل استوانهای و تا حدودی بیضی شکل میدهند.
قطر پیستون های موتور اتومبیل بین ۷۶ تا ۱۲۲ میلیمتر است که تمام پیستون ها باید به خاطر عملکرد مناسب موتور، به جهت اندازه و وزن یکسان باشند تا موتور درست عمل کرده و دچار لرزش نشود.
اگر بین سیلندر و پیستون خودرو اصطکاک بیش از اندازه باشد و سیلندر و پیستون نسبت به هم خلاصی نداشته باشند؛ حرکت رفت و برگشتی در داخل آنها به سختی انجام شده و آسیبهای جدی را برای این دو قطعه از خودرو به وجود خواهد آورد.
در ادامه با مطالب بیشتری در مورد پیستون خودرو همراه ما باشید.