اگر مطالب پیشین ما را در مورد شیوه رانندگی کردن در برف و یخ مطالعه کرده باشید، حتما خودتان اذعان دارید که برخی از موارد آموزشی را یا بلد نبوده اید و یا اینکه در موقع رانندگی آن ها را رعایت نمی کرده اید.
در صورتی که آن هایی که در برف و یخ گرفتار شده و آن را تجربه کرده اند؛ خود می دانند که اتفاق بسیار سخت و در بعضی موارد تلخی را تجربه کرده اند و اگر کمی دقت کرده و نکات خیلی کوچک و ظریفی را در رانندگی رعایت کرده بودند، چه بسا که خیلی از مشکلات کم شده و یا اصلا بوجود نیامده بود.
پس در اینگونه شرایط حتی کوچکترین نکات را نادیده نگیرید.
در شرایط رانندگی در برف و یخ و سر خوردن اتومبیل بر روی آن و طبعا منحرف شدن از مسیر اصلی ، اولین مسئله این است که آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید.
زیرا که دستپاچگی شما کار را بدتر و دشوارتر میکند و ممکن است اقداماتی عجولانه و اشتباه انجام دهید؛ که بیشتر به ضرر شما و اتومبیل تان تمام می شود.
اگر اتومبیل تان سرخورد پای خود را از روی پدال گاز بردارید، ولی ترمز کردن هم کار بسیار اشتباهی است که معمولا رانندگان به صورت غیر ارادی و شتاب زده مرتکب آن می شوند.
آن هم ترمز کردن ناگهانی و به یکباره، که مهمترین نبایدِ رانندگی در برف و یخبندان است.
خلاص کردن خودرو در این شرایط هم از اشتباهاتی است که معمولاً رانندگان آن را انجام میدهند. مهمترین اقدام در اینگونه مواقع این است که فرمان را در جهتی که انتهای اتومبیل به آن جهت سرخورده است بچرخانید.
یعنی به سمتی که خودرو در آن جهت حرکت کرده، بچرخانید و شاید لازم باشد که این کار را چند بار در جهات مختلف انجام داده و تکرار کنید تا خودرو کنترل شود.
فقط صبور و آرام باشید و فرمان را در دستان خود نگه دارید تا کاملاً به مسیر خود بازگردید در این موارد خودرو را در دنده نگه دارید تا سرعت و کنترل آن از دستانتان خارج نشود.
ماشین های جدید و مدرن، کلید و یا حالتی به نام Snow Mode دارند؛ که شرایط رانندگی در برف و یخبندان را سهل تر و آسانتر می کند.
چون این حالت برفی اتومبیل، از هرز گشتن چرخ ها و لاستیک های اتومبیل جلوگیری خواهد کرد. اما در غیر این صورت باید دنده را به جای گذاشتن در حالت d بر روی حالت L یا دنده دو قرار دهید.
چون در حالت L دنده از یک بیشتر نمیشود و دنده ۲ در اتومبیل هایی با گیربکس اتومات بدین معناست که دنده ی ماشین در حالت دو باقی مانده و از آن تجاوز نخواهد کرد و این بهترین حالت دنده در این وضعیت است و بهتر است که دنده ی خودرو را روی دو بگذارید.
اما رانندگی کردن در برف و یخ با ماشین های دنده ای میتواند راحتتر باشد. چون شمائید که تصمیم میگیرید چه میزان از قدرت موتور را برای به حرکت در آوردن خودرو یا ادامه ی حرکت به کار گیرید.