ایجاد باد گرم در کولر خودرو می تواند دلایل زیادی داشته باشد که باید آن ها را بدانید و در صدد رفع آن برآیید.
اهمیت این مسئله وقتی بیشتر درک خواهد شد که در هوای گرم و درون اتومبیل باشید و کولر اتومبیل شما خراب شده و یا بدتر از آن باد گرمی داشته باشد.
اگر با ما در این پست و پست های آینده همراه باشید برخی از دلایل ایجاد باد گرم کولر را توضیح خواهیم داد.
وزیدن باد گرم در کولر خودرو دلایل عدیده ای میتواند داشته باشد از جمله:
شل بودن تسمه کولر
این مشکل معمولاً و بیشتر برای تسمه های V شکل که به صورت دستی تنظیم می شوند اتفاق میافتد.
به دلیل اینکه کمپرسور در زمان اولیه، بار کمتری را تحمل میکند؛ در ابتدای روشن کردن کولر، کمپرسور چرخیده و باد خروجی مقداری خنک می شود.
اما با بالا رفتن فشار و گرم شدن رادیاتور، تسمه روی فولی کمپرسور سرخورده و کمپرسور به دور لازم نخواهد رسید.
در اینگونه مواقع کمپرسور برای چند لحظه چرخیده و مجددا کم دور و یا متوقف خواهد شد.
در اتومبیل هایی که دارای تسمههای شیاری پهن هستند؛ این مسئله به ندرت اتفاق میافتد و فقط زمان چرب بودن تسمه و یا خراب بودن تسمه سفت کن، ممکن است این مشکل به وجود آید.
به هر حال شل بودن تسمه کولر یکی از دلایل شایع برای به وجود آمدن باد گرم در کولر اتومبیل است که به دلیل ساده و به ظاهر پیش پا افتاده بودن، شاید کمتر به آن دقت و توجه شده باشد.
خرابی فشنگی گاز کولر یا همان سنسور فشار گاز
خراب شدن فشنگی گاز و یا سنسور فشار گاز کولر سبب بروز مشکلات متعددی منجمله ایجاد باد گرم در کولر خودرو خواهد شد.
گاهی اوقات به محض بالا رفتن فشار گاز، سنسور فشار کمپرسور را قطع می کند؛ این اتفاق در موقع رانندگی با دور بالای موتور روی میدهد که از علائم آن سرد و گرم شدن لحظهای باد کولر است که البته با پایین آمدن فشار مجدد وصل خواهد شد.
در صورت تکرار چنین وضعیتی سبب آسیب رسیدن به کلاچ کمپرسور و بعضی دیگر از قطعات کولر خواهد شد.
در مواقعی هم سنسور فشار گاز یا همان فشنگی گاز، دور تند فن را روشن نمی کند که معمولاً در این حالت کولر در شرایط عادی به خوبی کار کرده ولی در گرمای زیاد و یا ترافیک، فشار گاز سیستم، به خاطر روشن نشدن دور تند فن، بالا رفته و کولر خودرو قطع می شود.
خوب است بدانید که فشنگی کولر یک میکرو سوئیچ فشار سنج چند حالته است که در مسیر پرفشار کولر قرار میگیرد و در صورتی که فشار گاز داخل سیستم، بیش از اندازه بالا رود، کمپرسور را قطع خواهد کرد و اگر فشار از حد معینی کمتر باشد، هم اجازه روشن شدن به کمپرسور کولر را نخواهد داد.
یکی دیگر از کارکردها و عملکرد های سنسور فشار گاز روشن کردن دور تند کندانسور است.
موقع استفاده در هوای گرم، از دور بالای فن داخل اتاق خودرو با حداکثر توان کولر، فشار گاز درون سیستم با بالا رفتن حرارت گاز بالا میرود؛ در این شرایط فشنگی گاز کولر به وسیله مدارهای الکترونیکی واسط، دور تند فن کولر را به کار میاندازد که سبب خنک شدن گاز فشرده شده در درون کندانسور و تعدیل فشار خواهد شد.
پس کاملا واضح است که به وجود آمدن هر گونه اشکالی در سنسور فشار گاز کولر، سبب اختلال در کارکرد کولر و وزیدن باد گرم در کولر خودرو خواهد شد.
در مواقعی هم که فشنگی کولر به صورت کامل خراب باشد؛ کمپرسور از کار افتاده و دیگر کولر خودرو تحت هیچ شرایطی کار نخواهد کرد.
در مطلب بعدی به عواملی دیگری در این مورد اشاره خواهیم کرد.