در پست قبل اندکی با میل گاردان در خودرو آشنا شدیم و در این مطلب قرار است بدانیم این قسمت چه وظیفه و چه کارکردی بر عهده دارد و آن را چگونه به انجام می رساند؟
اگر تمایل به افزایش دانسته های خود در این زمینه دارید با ما تا پایان همراه بمانید.
وظیفه ی میل گاردان در خودرو این است که، نیروی موتور را از طریق گیربکس به دیفرانسیل انتقال میدهد و در انتهای این قطعه، از وسیلهای به نام چهار شاخه و کشویی گاردان استفاده شده است.
این کار به خاطر حرکت، عقب و جلو، بالا و پایین، پستی و بلندی جاده و لرزش خودرو و تغییر فاصله ی بین گیربکس و دیفرانسیل است.
حرکت اکسل روی فنرها به صورت مداوم، فاصله ی بین جعبه دنده و دیفرانسیل را کم می کند، پس باید محور گاردان هم کاهش پیدا کند، که این کار به وسیله ی کشویی گاردان انجام می شود.
این قطعه یعنی کشویی گاردان در واقع طول میل گاردان را هنگام تغییر وضعیت در چرخ ها تعیین می کند و بهتر است که کشویی گاردان هر ۵ هزار کیلومتر یکبار گریس کاری گردد.
بهتر است بدانید، قسمت کشویی آن هم به وسیله ی روغن گیربکس روغن کاری می شود و داخل کاسه و چهار شاخه را هم به هنگام نصب از آن پر میکنند و در برخی موارد هم از گیربکس خور کمک گرفته می شود.
گیربکس و دیفرانسیل در خودرو در یک راستا و در یک ارتفاع قرار ندارند و معمولا همیشه گیربکس در ارتفاع بیشتری از دیفرانسیل قرار میگیرد.
اما این اختلاف ارتفاع در دست اندازهای جاده و خیابان ها دائما کم و زیاد شده و با توجه به بالا و پایین رفتن دیفرانسیل تغییر خواهد کرد.
در نتیجه ی کم و زیاد شدن ارتفاع دیفرانسیل، زاویه میل گاردان در خودرو نسبت به گیربکس و دیفرانسیل دائما تغییر خواهد کرد و ناگفته پیداست که در این صورت طول میل گاردان هم باید با توجه به شرایط، دائما در حال تغییر باشد.
زیرا که دیفرانسیل نمیتواند به چپ و راست حرکت کند و تنها میتواند به بالا و پایین برود.
در نتیجه، با بالا آمدن دیفرانسیل طول میل گاردان باید کم شود و با پایین رفتن آن طول میل گاردان باید تغییر یافته و زیاد شود.
حال تصور کنید که اگر میل گاردان ثابت باقی بماند، اجازه ی بالا و پایین رفتن به دیفرانسیل را هم نخواهد داد و ضمن اینکه فنرها ثابت می مانند، فنر بندی چرخ های مربوط به دیفرانسیل بی فایده بوده و هیچ نیرو و حرکتی منتقل نخواهد شد.
پس طول میل گاردان در خودرو باید در یک محدوده ای متغییر باشد و بتواند در محل اتصال میل گاردان به گیربکس و دیفرانسیل، امکان حرکت زاویه دار نسبت به این دو را فراهم سازد.
به هر حال کار تمام قطعات و عملکرد آن ها در این قسمت از اتومبیل که در واقع وظیفه ی میل گاردان هم محسوب می شود، انتقال گشتاور پیچشی گیربکس به دیفرانسیل است.
در ادامه و با نکات تکمیلی در این زمینه با ما باشید.