همانطور که قبلا هم گفتیم سپر از اجزاء مختلفی تشکیل شده که فلاپ سپر یا دیفیوز خودرو جزو مهمترین آنهاست. به خاطر همین اهمیت قرار است در این مطلب در مورد این قطعه نکات بیشتری را بیاموزیم. پس لطفا با ما همراه باشید.
فلاپ سپر یا دیفیوز خودرو که یک قطعه و قسمت پلاستیکی است بر روی سپر نصب میشود؛ که در مقاومت سپر و افزایش قدرت و آیرودینامیک بودن آن نقش بسزایی را ایفا می کند.
آیرودینامیک بودن بدین معناست که با انحنا دادن گوشه های بدنه درسه جانب و سه جهت خودرو در هنگام طراحی اجازه میدهند؛ که خودرو کمترین برخورد را با هوا داشته باشد و بتواند شتاب و سرعت خوبی بگیرد. البته این انحنا ها در میزان مصرف سوخت و کاهش آلایندگی نیز موثر خواهد بود.
همانطور که قبلاً هم گفتیم، سپر قطعه ای است که در تصادفات از رسیدن ضربات و فشار یا برخورد ماشین با شی ء و مانعی به کابین اتومبیل جلوگیری کرده و نقش محافظ را در اتومبیل بازی میکند.
اما یکی از عملکردهای فلاپ سپر محافظت از قسمت زیرین اتومبیل در برابر برخورد خودرو و در تصادفات است.
فلاپ سپر یا دیفیوز خودرو که در قسمت زیر سپر نصب میشود، بیشترین کارایش کم کردن فشارهای ناشی از برخورد با دست اندازهای جادهای است. فلاپ سپر خودرو، جزئی از جلوبندی اتومبیل محسوب می شود و همین موضوع بیانگر اهمیت و تاثیر فلاپ سپر خودرو بر روی کنترل و هندلینگ اتومبیل است.
خط و خش روی فلاپ سپر امری بسیار عادی است که البته و در صورت نیاز میتوان آن را با قطعه ای نو عوض کرد؛ که قیمت چندانی هم ندارد. ولی به دلیل فرم مخصوصی که این قطعه دارد ترمیم و صافکاری آن را باید به دست متخصصین این امر سپرد.
اگر به دقت به این قطعه نگاهی انداخته باشید، می بینید که معمولا فلاپ هایی که در زیر سپر خودرو نصب می شوند، دارای شیار هایی هستند. این طراحی به منظور روان تر کردن و سادهتر کردن جریان هوا در زیر خودروست.
وجود همین شیارها و خطوط در روی بدنه ی فلاپ، باعث بالا رفتن چسبندگی در اتومبیل است؛ که سبب کنترل بهتر و بیشتر اتومبیل در سرعتهای بالا خواهد شد.
در موقع افزایش سرعت خودرو البته در سرعت های بالا در قسمت زیرین خودرو، فشار هوای بسیار زیادی ایجاد می شود که همین فشار زیاد سبب خواهد شد؛ که پشت یا همان عقب خودرو در جهت بالا، فشار زیادی را اعمال کند و در واقع عقب خودرو در جهتی که فشار هوا وارد شده به سمت بالا میرود و همین امر باعث عدم پایداری اولیه در سر پیچ های تند و سرعت های بالا خواهد شد، در نتیجه اتومبیل کنترل و پایداری و در اصل هندلینگ خود را از دست می دهد.
فلاپ سپر یا دیفیوز خودرو در واقع به جریان هوای زیر خودرو سرعت بیشتری می بخشد و باعث افزایش انرژی رو به پایین یا همان ) DOWN FORCE)خواهد شد.
دیفیوز برای مسدود کردن باد به جای انتشار دادن آن به کار میرود. دیفیوز به جریان یافتن هوا در زیر خودرو شتاب بیشتری می بخشد و بدین ترتیب فرمان پذیری خودرو نیز بهبود مییابد.
فلاپ ها از مواد اولیه ی مختلفی ساخته میشوند که گران ترین آنها الیاف کربن است. الیاف کربن چندین برابر فولاد مقاومت دارد. ولی چندین برابر سبکتر از فولاد و مواد پلاستیکی است. اما به خاطر همین گرانی در الیاف کربن و مقرون به صرفه نبودن آن، دیفیوز های کامپوزیتی و پلیمری هم در خودروها به کار گرفته می شوند.