حالا که با عملکرد پیستون ماشین بیشتر آشنا شدیم بهتر است تا کمی هم در مورد قطعات و قسمت های تشکیل دهنده آن صحبت کنیم.
در ادامه با ما همراه باشید با معرفی اجزاء پیستون.
قسمت های اصلی پیستون ماشین شامل:
دامنه پیستون، رینگ پیستون، تاج پیستون، شیار رینگ ها و سوراخ گژن پین می باشد که به تعریف مختصری در مورد هر کدام خواهیم پرداخت.
دامنه پیستون: دامنه پیستون که همان تنه پیستون نیز گفته میشود، در سه نوع برش کامل، نیمه برش و بدون برش ساخته می شود.
تاج پیستون: در واقع به قسمت بالایی پیستون تاج پیستون میگویند که معمولاً به سه شکل صاف، محدب و یا مقعر طراحی و ساخته می شود.
اما این قسمت به شکلهای مختلف دیگری غیر از این سه مدل هم طراحی و ساخته شده اند که شکل تاج پیستون، تاثیر بسزایی بر نحوه احتراق سوخت در خودرو خواهد داشت.
اگر سطح بالای پیستون یا همان تاج به درستی طراحی شود؛ اختلاط در مخلوط سوخت و هوا بهتر شده و سبب ایجاد قدرت بیشتری خواهد شد؛ به صورتی که طراحی موتور، سیلندر، سر سیلندر، محفظه احتراق و مدل سوپاپ ها، تعیین کننده شکل این قطعه خواهد بود.
گژن پین: قطعه گژن پین که به آن انگشتی هم گفته میشود؛ میله ای توخالی است که در واقع نقش رابط بین پیستون و شاتون را ایفا میکند.
در راستای گژن پین قطر پیستون را کمتر در نظر میگیرند تا پیستون در حالت سرد کمی متمایل به حالت بیضی شود؛ تا اینکه در دماهای بالا پیستون بتواند حالت گردی به خود بگیرد.
رینگ پیستون: رینگ ها حلقه هایی هستند که در شیارهای مشخصی دور این قطعه یعنی پیستون ماشین قرار می گیرند.
رینگ پیستون هم به دلیل خاصیت ارتجاعی از آلیاژهای فولادی و یا همان چدن ساخته میشود که وظیفه رینگ ها جابهجایی روغن در قسمت های مورد نظر میباشد.
شیارها در رینگ در قسمت بالای دامنه قرار می گیرند و رینگ ها در داخل آن قرار دارند.
همه قسمت های رینگ که شامل رینگ فشار، رینگ روغنی و رینگ حلقه وایپر می باشند هم از فولاد و یا چدن ساخته میشوند.
رینگ ها با اینکه قطعاتی کوچک و ظریف هستند؛ اما وظایف مهمی را برعهده دارند از جمله:
درزبندی محفظه احتراق و جلوگیری از نشت گاز از اطراف پیستون خودرو
رینگ ها وظیفه آب بندی و جلوگیری از نشت گاز را برعهده دارند؛ زیرا نشت گاز از اطراف پیستون میتواند سبب اختلال در کار موتور شود و آن را با اشکال مواجه کند.
روغن کاری در حد فاصل بین پیستون و دیواره سیلندر
روغن کاری در این محدوده و دیواره پیستون منجر به کاهش اصطکاک و سایش بین پیستون و دیواره سیلندر خودرو خواهد شد.
انتقال گرما از پیستون به جداره سیلندر
می دانید که در موقع کار اتومبیل، دمای پیستون به شدت افزایش می یابد؛ رینگ ها با انتقال گرمای پیستون به سیلندر که دارای دمای پایینتری است؛ به کاهش دما در پیستون کمک می کنند.
چون در این شرایط حتماً باید دمای پیستون کاهش یابد تا بتواند این قطعه کارش را به درستی انجام دهد.
کاستن از سطح تماس بین جداره ی سیلندر و پیستون ها
هر جا که صحبت از اصطکاک باشد بدین معنی است که در اثر از بین نرفتن اصطکاک و گرما به قطعات آسیبهای جدی وارد خواهد شد؛ پس باید تا حد امکان سطح تماس قطعات کاهش پیدا کند.
در بین جداره سیلندر و پیستون ها این رینگ ها هستند که این کار را برعهده دارند.
دقت کنید که در صورت ساییده شدن و از بین رفتن رینگ ها، با افزایش اصطکاک در بین قطعات مربوطه روبهرو خواهیم بود.
از وظایف رینگ ها به شمار میروند.
ناگفته نماند که رینگ ها هم بر مبنای عملکرد و کارکرد و محل قرار گیری شان، تقسیم بندی می شوند.
مثلاً رینگ های روغنی، میزان روغن روی جداره پیستون را کنترل میکنند و یا رینگ های متراکم، جلوگیری از خروج گاز را برعهده دارند.