تمامی کسانی که با اتومبیل سر و کار داشته و دارند، حتما تا به حال کلماتی مثل موتور کاربراتوری است یا انژکتوری؟ را شنیده اند و با آن تا حدودی آشنا شده اند.
البته باید این را متذکر شد که اتومبیل های جدیدی که در بازار وجود دارند مجهز به موتور های انژکتوری هستند ولی هنوز هم در میان خودروهایی که خرید و فروش میشوند، ماشین با موتورهای کاربراتوری هم وجود دارد.
این دو کلمه به سیستم سوخت رسانی خودرو اطلاق شده که از نظر مصرف سوخت و میزان تولید آلایندگی با هم متفاوت هستند و در صورت عدم وجود این سیستم ها امکان روشن شدن خودرو وجود ندارد.
مهم ترین قطعه در سیستم سوخت رسانی موتورهای کاربراتوری، به واقع همان کاربراتور آن است، که وظیفه مهم آن تهیه مخلوط متناسبی از سوخت و هواست.
کاربراتور نیاز به خلع در مجرای خروجی سوخت دارد و این کار توسط ونتوری، که قسمتی از بدنه کاربراتور از انجام میشود.
هنگامی که صفحه گاز باز می شود، هوا به وسیله سیلندر به داخل کاربراتور هدایت شده و در آن جریان مییابد.
به علت کاهش سطح مقطع، موقعی که هوا از ونتوری عبور می کند، فشار ونتوری کاهش یافته و سرعت هوا افزایش می یابد، که سبب ایجاد مکش در آن می شود.
با اتصال مجرای سوخت، سوخت با هوا مخلوط شده و وارد سیلندر می شود تا در نهایت اشتعال اتفاق بیافتد.
کاربراتور ها در موتورهای کاربراتوری کلاً دو وظیفه اصلی را بر عهده دارد:
کاربراتورها بر اساس جهت حرکت سوخت، تعداد دهانه و ونتوری تقسیم بندی می شوند.
موتور کاربراتوری بر اساس تقسیم بندی ونتوری
تقسیم موتور کاربراتوری بر اساس دهانه
تقسیم موتور کاربراتوری بر اساس جهت حرکت سوخت
البته با اینکه امروزه اغلب موتورسیکلت هایی که در کشور وجود دارند با سیستم سوخت رسانی کاربراتوری کار می کنند ولی معمولا دیگر در خودروسازی، این سیستم مورد استفاده قرار نمی گیرد.
مزایای موتور کاربراتوری عبارتند از:
در این پست شما را با موتورهای کاربراتوری که نسبتا قدیمی تر هستند، و مزایا و معایب آن آشنا کردیم. در پست بعدی با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در زمینه موتورهای انژکتوری و کارکرد آن به شما ارائه کنیم.