به نظر نمی رسد کسی با اتومبیل سر و کار داشته باشد، ولی میل گاردان خودرو را نشناسد و یا کمی در مورد این قطعه و کارکرد آن نداند.
ما در این مطلب سعی کرده ایم شما را بیشتر با این قسمت از اتومبیل آشنا کنیم.
در سایت اتو کلینیک رضایی متخصص در امور رنگ کوره، شاسی کشی، پولیش کاری و…. برای آموزش بیشتر در مورد این قطعه با ما همراه باشید.
میل گاردان خودرو میله ای است فولادی که کاملا صاف و راست و قطور ساخته می شود، چرا که باید نیروی گیربکس را به دیفرانسیل منتقل کند.
این قطعه ممکن است که تو پر یا توخالی ساخته شود، که معمولا از نوع تو خالی آن بیشتر برای موتورهایی با کارکرد سنگین استفاده می شود، چون وزن کمتری دارد.
این میله های توخالی عموماً از لوله های درزدار ساخته میشوند و لوله ها از ورقههای فولاد کم زغال ساخته شده که یا به وسیله گاز جوش داده شده اند و یا به صورت الکترونیکی به هم پیوند می خورند.
این نوع از میله قدرت انتقال گشتاوری بیشتری را نیز دارا می باشد و در خودروهایی که دیفرانسیل عقب هستند و موتور آن ها در قسمت جلو قرار گرفته است قابل استفاده می باشد.
چون باید نیروی حاصل از موتور به چرخ های اتومبیل منتقل شود؛ این وظیفه را بر عهده میل گاردان خودرو قرار داده اند، که نیروی حاصل از موتور را پس از خروج از گیربکس گرفته و به چرخ های عقب اتومبیل انتقال می دهد.
برای همین منظور، این میله باید کاملاً صاف و حالت فنری داشته باشد تا در صورت هر گونه فشاری بتواند به حالت اولیه ی خود بازگردد.
اگر در میل گاردان لنگی وجود داشته باشد به دلیل وجود سرعت بالا، گردش آن سبب لرزش بسیار شدید در خودرو و در نتیجه ناراحتی سرنشینان و راننده اتومبیل خواهد شد.
البته ممکن است در اثر وارد شدن فشار بیش از حد به آن هم، این قطعه ی اتومبیل کج شود.
ولی دلیل اینکه میل گاردان معمولا تو پر ساخته نمی شود این است که با کوچکترین لنگی خودرو دچار لرزش خواهد شد و در صورت وارد شدن وزن زیاد بر روی آن، چهار شاخه ها وزن را تحمل نکرده و حتماً خواهند شکست.
در خودروهای موتور عقب و اکسل عقب عموماً میل گاردان به کار برده نشده است و نیروی محرکه از طریق جعبه دنده و دیفرانسیل به چرخها منتقل شده است.
در اینگونه اتومبیل ها، در اصطلاح نیم شفت ها به چهار چرخ مجهز هستند و به وسیله ی اتصال های کشویی یا همان هزارخار به دیفرانسیل متصل میشوند.
در این خودروها وقتی که موتور به حرکت در می آید؛ ضربه های شدید وارده در اکسل جلو یا عقب، به جعبه دنده به وسیله محور گاردان گرفته میشود؛ در این موارد کمی می پیچد و دوباره و مجدداً به جای اول خود باز میگردد.
در اتومبیل های اکسل جلو با موتور و اکسل عقب، نیم شفت ها که نیروی محرکه را منتقل میکنند برای این پیچش خیلی کوتاه هستند، پس ضربه گیری به چهار شاخه ها متصل شده و بوش های به کار رفته در آن کار ضربه گیری را انجام میدهد.
به هر حال برای اینکه آسیبی به میل گاردان خودرو وارد نشود در دو سر آن دو عدد چهار شاخه وجود دارد؛ که یک طرف آن به شفت گیربکس و سر دیگر آن به دنده پیستون دیفرانسیل متصل شده است، که به مجموعه آن قفل گاردان میگویند.
برای اینکه از چگونگی کارکرد میل گاردان بدانید در پست بعدی با ما همراه شوید.