در پست قبلی توضیحاتی را در مورد ناک و ضربه در موتور دادیم. اما میخواهیم بدانیم ناک سنسور یا سنسور ضربه چیست و در اتومبیل چگونه عمل می کند؟
شما هم می دانید که تمام سنسورها به ECU در اتومبیل متصل میشوند و گزارشاتی را به کامپیوتر خودرو ارسال می کنند؛ که به واسطه ی آن شما متوجه نقص و عیبی که در خودرویتان پدید آمده است، می گردید. یکی دیگر از این سنسورها همین ناک سنسور است که برای اطلاعات بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.
ناک سنسور یا سنسور ضربه، قطعه ی کوچکی است که به ECU متصل می گردد و وظیفه ی آن اندازه گیری مقدار لرزش موتور است.
این قطعه ی کوچک اغلب در قسمتهایی نصب میشود که، بیشترین لرزش ها در آنجا اتفاق میافتد تا بتواند هر چه سریعتر پیام را به کامپیوتر یا ECU منتقل کرده و شرایط را به اطلاع راننده برساند.این سنسور وظیفه دارد مقدار و تمامی لرزش ها را اندازه گیری کرده و به کامپیوتر یاECU خودرو منتقل کند.
اگر مقدار لرزش های ثبت شده استاندارد و طبیعی باشد، که کامپیوتر عکس العملی نشان نخواهد داد. ولی اگر مقدار آن بیش از حد استاندارد باشد، به سرعت چراغ چک خودرو جهت اطلاع رسانی به راننده روشن خواهد شد.
در این شرایط خود کامپیوتر خودرو برای جلوگیری و کاهش صدمات، مقدار پاشش سوخت را توسط انژکتورها کم و کنترل می کند، تا نسبت سوخت به هوا را غنی تر نماید. چون لرزش زیاد سبب از بین رفتن و استهلاک در قطعات خودرو و کاهش عمر آنها خواهد شد.
در اینگونه موارد همانطور که قبلا هم به آن اشاره ای داشتیم، بیشترین مشکل از عدد اکتان بنزین است. چون اگر بنزین از اکتان مناسبی برخوردار نباشد، ناک سنسور ًیا سنسور ضربه مرتباً اقدام به ارسال خطا می نماید و کامپیوتر خودرو یا همان ECU با کم کردن مقدار پاشش سوخت انژکتورها، سبب کم شدن قدرت در موتور خواهند شد.
به طور کلی پایین بودن میزان اکتان بنزین موجب کار پیوسته و مداوم سنسور ضربه خواهد شد.
در این حالت سوخت بر اثر فشرده شدن، سریعتر به مرحله ی احتراق می رسد و سبب انفجار زود هنگام، و ضربه زدن به سرپیستون می شود و همین امر منجر به لرزش شدید در موتور وآسیبب دیدن قطعات مختلف آن می گردد؛ که بیشترین ضربه در این گونه موارد به پیستون ها و شاتون ها وارد خواهد شد.
عدد اکتان گازوئیل پایین تر از بنزین است و برای همین است که در موتورهای دیزلی معمولا از شمع استفاده نمیشود. چون به محض اینکه گازوئیل متراکم شود و با هوا ترکیب گردد عمل احتراق به صورت خودکار انجام خواهد شد.
انفجاری که در اثر سوخت با اکتان پایین صورت میگیرد، باعث ضربه زدن به موتور و فعال شدن ناک سنسور یا سنسور ضربه خواهد شد. پس هرچه اکتان سوخت بیشتر باشد، مقاومت در برابر فشرده و متراکم شدن بیشتر میشود و به احتراق زود هنگام در اثر فشار بیش از حد نخواهد رسید.
در بیشتر موتور های امروزی اگر بنزینی با اکتان کمتر از ۹۸ درصد در آن ها استفاده گردد، باعث ضربه زدن به موتور خواهد شد و چون پایین بودن اکتان بنزین باعث کار مداوم در سنسور ضربه خواهد شد، برای رفع این مشکل بهتر است تا مدتی از بنزین سوپر کمک بگیرید.