حتما شما هم تا حالا نقاط مشکی کنار شیشه ماشین را دیده اید و از خود پرسیده اید که این نقاط به چه خاطر بر روی شیشه ی خودرو نصب شده اند؟
خودروسازان به چه دلیل و یا دلایلی این نقاط را بر روی شیشه طراحی کرده و ساخته اند؟
در این پست سعی می کنیم تا پاسخگوی سوالات شما در این زمینه باشیم.
چندین سال است که از ظهور کادرها و نقاط مشکی کنار شیشه خودرو؛ که از این کادر شروع شده و به تدریج در شیشه کمتر شده و بعدا محو می شوند گذشته است.
با بالا رفتن آمار تلفات ناشی از برخورد اتومبیل و پرتاب شدن سرنشینان به خارج از اتومبیل در حوادثی مانند واژگونی ماشین این کار انجام شده است.
چون بررسی ها نشان داده که این اتفاق بیشتر به دلیل نبودن چسبندگی و انسجام بین بدنه و شیشه اتومبیل اتفاق افتاده می افتد.
در حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پیش سیستم چسباندن شیشه های خودرو به بدنه دچار تغییر و تحول شد، اما به دلیل چسباندن قسمتی از سطح داخلی شیشه به بدنه و پیدا و نمایان بودن این قسمت که شکل و قواره بد و نامناسب را به شکل ظاهری شیشه می داد؛ دست اندرکاران پوششی را برای پنهان کردن این قسمت از چسب خوردگی شیشه طراحی و تعبیه کردند.
که امروزه ما آن را به شکل نقاط مشکی بر روی شیشه های اتومبیل میبینیم.
این کادر مشکی رنگ راFrit فریت یا فریتس می نامند که در اصل نوعی خمیر شیشه است.
این کادر مشکی از این چسب یا همان خمیر شیشه ساخته میشود و باعث ایجاد چسبندگی بیشتر و بهتری بین شیشه و چسب میگردد.
دور تا دور شیشه ی خودرو یک چاپ مشکی رنگ وجود دارد، این لایه مشکی رنگ به جز زیبایی ظاهری باعث بهبود عملکرد فنی شیشه خودرو نیز می شود.
این لایه در قسمت بیرونی شیشه به صورت یکدست و مشکی است و هرچه به سمت داخل شیشه کشیده میشود به شکل نقطه های ریز مشکی در میآید و در نهایت محدود میشود.
جنس این لایه که از سرامیک است؛ باعث می شود تمرکز حرارتی بر روی شیشه از بین برود.
این لایه سبب میشود چسب پلی یورتان که باعث اتصال شیشه به بدنه است؛ دیده نشود و از مزایای دیگر آن دیده نشدن قطعات داخل خودرو نیز می باشد.
همچنین این نقاط مشکی کنار شیشه ماشین سبب میشوند تا چسب بهتر به شیشه بچسبد و از بدنه جدا نشود.
این نقاط مشکی در زیر چسب و روی بدنه با همین قدرت چسبندگی بالا وجود دارند.
از دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ به بعد تولیدکنندگان خودرو برای حفاظت و نگهداشتن شیشه های اتومبیل در جای خود استفاده از چسب بجای لبه های فلزی را رواج دادند.
این چسبها کارایی خوبی داشتند؛ اما از نظر ظاهری چندان زیبایی نداشتند.
این نقاط سیاه، نه تنها برای پنهان کردن چهره ناخوشایند موجود در روی شیشه به وجود آمده، بلکه کنترل دما، هدف اصلی جاگذاری نقاط سیاه بر روی شیشه پنجره اتومبیل با این روش است.
این نقاط مشکی رنگ کنار شیشه ماشین و بر روی شیشه جلو اتومبیل و پنجره ها همراه با حاشیه مشکی، که اطراف آن را فرا گرفته است؛ چسب را بر روی شیشه و در همان جای خود نگه می دارند که سبب ایستادن پنجره ها در جای خود خواهد شد.
خوب است این نکته را هم بدانید که شیشه های جانبی و عقبی خودروها بر خلاف شیشه های جلو ترک نمی خورند؛ بلکه در اثر برخورد با موانع کاملاً خرد میشوند.