حالا که در مورد رادیاتور مطالب بیشتری را دانستیم؛ لازم است تا در مورد هواگیری رادیاتور اتومبیل هم زیادتری را بدانیم.
پس اگر همراه ما باشید در این پست در مورد هواگیری در رادیاتور مطالبی خواهیم گفت که امیدواریم این توضیحات برای شما هم مفید باشد و بتواند به شما در این راستا کمک کند.
در مطالب قبلی هم گفتیم که ممکن است موقع تعویض آب رادیاتور و وارد کردن آب به داخل مخزن رادیاتور مقداری هوا هم وارد مخزن شود که در این صورت به هواگیری رادیاتور اتومبیل نیاز خواهیم داشت.
اضافه شدن هوا به داخل آب در داخل مخزن، بر روی نحوه کار رادیاتور اثر گذاشته و مکانیسم آن را دچار اختلال خواهد کرد.
شاید لازم باشد که این کار را در بازه های زمانی مشخص، مناسب و منظم انجام دهیم تا آب موجود در رادیاتور به شکل مناسب و یکپارچه در رادیاتور جریان یابد؛ به طوری که هیچ مولکول هوایی در آن وجود نداشته باشد.
حرارت حاصل از احتراق موتور، به وسیله مایع خنک کننده به رادیاتور منتقل شده و رادیاتور در تماس با هوا، حرارت مایع سیستم خنک کننده(ضد یخ و آب) را پایین می آورد.
علت استفاده از آب و ضد یخ در سیستم خنک کننده، خاصیت رسانایی، حرارتی و سرعت قابل قبول در انتقال است.
دانستیم که آب موجود در سیستم خنک کننده یا همان رادیاتور خودرو همزمان با روشن شدن موتور در آن جریان یافته و سبب خنک شدن موتور خودرو خواهد شد.
پس حتما لازم است که از کارکرد درست و عملکرد صحیح چرخش آب در درون موتور مطمئن شویم؛ چون اگر این آب به مقدار کافی و به شکل صحیح آن در موتور جریان نیابد موتور کم کم در اثر حرارت ایجاد شده گرم شده و میزان گرمای آن از حالت عادی خارج شده و افزایش خواهد یافت که عواقب بسیار خطرناکی را متوجه اتومبیل خواهد کرد.
در صورت وجود هوا در این سیستم، هوا به دلیل سبک بودن در بالاترین قسمت و در مجاورت محفظه احتراق قرار می گیرد و از آنجایی که هوا مانند آب رسانای خوبی برای انتقال حرارت نیست؛ سبب بالا رفتن دمای سر سیلندر خواهد شد.
با چرخش آب در داخل موتور و برخورد آن با قسمت هایی که بسیار داغ شده اند؛ پشت محفظه احتراق بخار هوای بیشتری تولید شده و حرارت را در موتور خودرو تشدید خواهد کرد و ادامه آن سبب داغ شدن هرچه بیشتر موتور و سوختن واشر سرسیلندر خواهد شد.
همین طور اگر در میان آب رادیاتور، هوا وجود داشته باشد سیستم خنک کننده قادر نخواهد بود که عمل خنک کردن موتور را به درستی انجام دهد؛ چون در این صورت شیلنگ هایی که باعث انتقال آب از رادیوتور به موتور میشوند؛ علاوه بر آب از مقدار قابل توجهی هوا پر شده اند و این آب دیگر به صورت یک دست و یکپارچه نمی تواند سبب خنک شدن موتور شود.
در نتیجه بخش های داغ موتور خودرو نمی تواند به مقدار لازم خنک و سرد شود و هر قدر که مقدار این هوای موجود بیشتر باشد؛ موتور و اعضای آن کمتر سرد شده و دچار آسیب خواهند شد.
پس لازم است برای جلوگیری از مشکلات و صدمات به قطعات خودرو و افزایش طول عمر مفید آنها در زمان های مناسب اقدام به هواگیری رادیاتور اتومبیل بکنیم.
البته بهتر است هر زمان که اقدام به ریختن آب به داخل رادیاتور میکنیم؛ بعد از آن عمل هواگیری رادیاتور اتومبیل را انجام دهیم؛ چون معمولاً به هنگام ورود آب به رادیاتور هوا هم به آن اضافه شده و در آن جریان مییابد.
علامت دیگر آن، هشدارهایی است که توسط خودرو به ما نشان داده میشود و باید به آن توجه داشته باشیم.
مثلاً هر گاه درجه ی آمپر آب اتومبیل بیش از حد بالا برود و ماشین داغ کند و به اصطلاح جوش بیاورد؛ شاید نیاز به هواگیری در اتومبیل وجود داشته باشد.
اما این که چه اتومبیل هایی نیاز به هواگیری دارند؛ باید گفت خودروهایی که دارای هر نوع پیچ و یا خروجی هوا برای سیستم خنک کننده هستند؛ در صورتی که آب آن تخلیه شود؛ به هر دلیلی برای جایگزین کردن مجدد مایع خنک کننده نیاز به هواگیری پیدا خواهند کرد.
در خودروهایی که فاقد پیچ هواگیری هستند؛ باید بعد از اضافه کردن آب به مخزن تحت فشار یا رادیاتور، مدتی صبر کنید تا آب وارد تمامی مجاری موتور گردد؛ سپس بعد از روشن کردن موتور پس از چند دقیقه مجددا آب را بررسی کنید و درب مخزن را ببندید.
در خودروهایی که پیچ هواگیری رادیاتور اتومبیل وجود دارد؛ با روشن کردن موتور اتومبیل و گذشت زمان هوا از آن خارج نشده و باید به شکل اصولی هواگیری را انجام دهیم.