کاهش باد سرد کولر خودرو موجب افزایش گرما و کلافه شدن سرنشینان در اتومبیل مخصوصاً در هوای گرم تابستان و در ترافیک های سنگین شهری خواهد شد.
با توجه به اهمیت این مسئله و نزدیک شدن به فصل گرما، بر آن شدیم تا برخی از علل ایجاد باد گرم در کولر خودرو را برای شما عزیزان برشمریم؛ ضمن اینکه در مطالب قبلی هم موارد دیگری از این دست را عنوان کرده ایم.
ما با علت های زیادی جهت کاهش باد سرد کولر خودرو مواجه هستیم که برخی از آن ها عبارتند از:
خرابی شیر اکسپنشن آواپراتور
همان طور که گفتیم با روشن شدن کولر، گاز سیستم خنک کننده به وسیله کمپرسور، تحت فشار قرار میگیرد و به مایع تبدیل می شود.
این مایع پس از گذشتن از کندانسور یا همان رادیاتور کولر تا حدودی خنک شده و وارد اکسپنشن میشود و پس از عبور از آن هم وارد قسمت کم فشار شده و با جذب حرارت از محیط به سرعت تبدیل به گاز می گردد.
این عمل همان تبخیر است که به آن اووپریت هم گفته می شود و سبب ایجاد سرما می شود.
اکسپنشن دارای یک سوراخ کوچک و ریز است که در مدار کولر مانند یک اسپری عمل می کند.
گرفتن این سوراخ کوچک و یا همان شیر اکسپنشن باعث بالا رفتن بیش از حد قسمت پرفشار خواهد شد و این گرفتگی، به دلیل وجود ذرات فلزی یا تکه های ریز و پوسیده شیلنگ های کولر اتفاق خواهد افتاد.
با بالا رفتن غیر عادی فشار در قسمت پرفشار، سوئیچ فشار به صورت اتوماتیک، کمپرسور کولر را قطع کرده تا مانع از آسیب دیدن کمپرسور و یا ترکیدن لوله ها گردد.
در این شرایط کمپرسور به صورت مداوم و پیوسته قطع و وصل خواهد شد؛ یعنی با بالا رفتن فشار کمپرسور قطع شده و با قطع شدن کمپرسور مجدداً فشار پایین آمده و کمپرسور وصل می گردد.
در بعضی از اتومبیل ها شیر اکسپنشن دارای یک مسیر مخصوص عبور به قسمت کم فشار است؛ در این مدل از شیرها هرگاه که سوراخ اکسپنشن دچار گرفتگی شود؛ مسیر مخصوص عبور، مانند یک شیر اطمینان عمل کرده (که البته به همراه یک صدای غیر عادی، که در کابین اتومبیل هم به گوش خواهد رسید) و باز می شود.
تشخیص خرابی در این نوع اکسپنشن به وسیله ی اتصال گیج مخصوص کولر و با لرزش عقربه ی کم فشار معلوم خواهد شد و خرابی در این قسمت باعث کاهش باد سرد کولر خودرو می شود.
شکستن لبه های پروانه در کندانسور
نقصهای احتمالی موجود در کندانسور مانند، شکستن لبه های پروانه کندانسور، میتواند سبب ایجاد هوای گرم در کولر خودرو شود.
چون نقص این قسمت، یعنی تیغه های پروانه، اگر دچار لب پریدگی و شکستگی گردند؛ سبب عملکرد نادرست کندانسور و در نتیجه تولید هوای گرم خروجی در کولر خواهند شد.
خرابی در کمپرسور کولر
کمپرسور کولر از اجزاء زیاد و تقریباً پیچیدهای تشکیل شده است؛ در نتیجه با اشکالات بسیار متعددی هم میتواند روبرو شود که هر کدام دارای علائم مربوط به خود می باشند.
پس ممکن است با توجه به نقش و وظیفه ای که پیدا میکنند؛ ضعیف شده و یا در مواردی قطع و وصل شود و یا به طور کلی از کار بیفتد.
کمپرسور که به مایع کن کولر هم معروف است؛ مهمترین قطعه ی سیستم خنک کننده و به عنوان قلب کولر هم شناخته میشود.
هنوز دلایل دیگری هم وجود دارند که موجب کاهش باد سرد کولر خودرو خواهند شد، که در مطلب بعدی در مورد آن صحبت خواهیم کرد.