در تصادفات بسیار شدید و از جلو ممکن است علاوه بر سینی و سپر، به شاسی و سرشاسی ها هم آسیب و صدمه وارد شود که پیش از صافکاری نیاز به شاسی کشی وجود خواهد داشت.
آسیب ها و صدمات وارد شده به خودرو ممکن است متفاوت باشد، که یکی از بدترین آن ها آسیب رسیدن به شاسی خودرو است، زیرا شاسی خودرو پایه اصلی آن به شمار می رود که در این صورت اتومبیل شما نیاز به شاسی کشی پیدا میکند.
در اغلب موارد شاسی آسیب دیده و ضربه خورده را از طریق این کار ترمیم می کنند که این کار یکی از تخصصی ترین مجموعه کارهای صافکاری می باشد.
قبل از پرداختن به شاسی کشی اول باید شاسی را تعریف کنیم.
شاسی همان اسکلت بندی خودرو است که باید توانایی تحمل وزن خودرو، موتور و دیگر قطعات را داشته باشد و محلی است برای قرار گرفتن دیگر اجزای خودرو.
ویژگی های یک شاسی خوب شامل:
شاسی کشی به مجموعه اقداماتی گفته می شود که در خصوص بازگشت فرم اولیه شاسی خودرو انجام می شود.
پروسه شاسی کشی بسیار مهم است و در صورتی که به درستی انجام نشود خودرو از نظر پایداری و فرمانپذیری دچار مشکل خواهد شد.
به همین دلیل صافکار یا فرد متخصصی که میخواهد این کار را انجام دهد باید با استانداردها و فرم اولیه شاسی کاملا آشنا باشد.
فرآیند شاسی کشی باید با بهرهگیری از دستگاه های حرفه ای صافکاری انجام شود تا وضعیت جلوبندی اتومبیل از حالت پایدار خود خارج نشود.
دستگاه شاسی کشی به دو صورت دیجیتالی و مکانیکی هستند که تغییر و تعمیر فرم شاسی را انجام می دهند.
قطعاً شاسی کشی به صورت اتوماتیک و دیجیتالی می تواند دقیق تر باشد. ولی برای ضربات کوچک نمیتوان صرفا از دستگاه دیجیتالی بهره گرفت، بلکه در این مورد صافکار باید با بهره بردن از ابزار مکانیکی و مهارت و تجربه خود این کار را به انجام برساند.
شاسی کشی با سه روش انجام می شود
در ابتدا وضعیت شاسی و جهت آسیب وارد شده به شاسی باید مشخص شود و خودرو در جای مناسب خود قرار گیرد. معمولاً خودرو را در میان چهار ستون فلزی قرار می دهند و با بهره گیری از تجهیزات قدرتمند و چهار زنجیز به ستون ها متصل می کنند.
تعیین جایگاه دقیق خودرو یکی از مهمترین اقداماتی است که در زمان شاسی کشی انجام می گیرد.
سپس شاسی از عقب به وسیله میله با زنجیر فیکس می شود.
بعد قسمت ضربه دیده و فرورفته شاسی توسط زنجیر به دستگاهی به نام تیفور متصل می شود که خود تیفور هم از طرف دیگر با زنجیر به یک میله محکم وصل میشود.
در این مرحله صافکار با چرخاندن اهرم تیفور شاسی خودرو را به سمت جلو می کشد تا به اندازه استاندارد مورد نظر آن اتومبیل برسد. (همانطور که می دانید برای هر خودرو، در شاسی کشی، عدد خاصی وجود دارد)
شاسی کشی به غیر از تیفور با استفاده از وسایل دیگری مثل چک فولکسی و جک پمپی نیز انجام میشود که هر کدام روش ویژه و خاص خود را میطلبد.