خب حالا که متوجه شدید که استپر چیست و در کجا قرار گرفته است، باید در مورد عملکرد استپر موتور هم تا حدودی بدانید تا اطلاعات شما نسبت به این قطعه ناقص نباشد. پس همراهمان بمانید.
گفتیم که استپر موتور یک قطعه ی نصب شده بر روی قسمت دریچه ی گاز خودرو های انژکتوری است؛ که با عقب و جلو راندن یک قطعه باعث کم و زیاد شدن دریچه ی ورودی هوا و سوخت خودرو می گردد و دیگر لازم نیست که شما توسط یک اهرم دستی دریچه ی گاز را تنظیم نمایید؛ تا اتومبیل خاموش نشود و این عمل به صورت اتوماتیک به وسیله ی استپر موتور انجام می شود.
زمانی هم که شما قصد روشن کردن اتومبیل خود را داشته باشید استپر با تنظیم هوای ورودی دریچه گاز باعث می شود که ماشین شما با یک استارت روشن شود. به اضافه اینکه این قطعه توانایی تنظیم هوای مصرفی سیلندرها را نیز بر عهده دارد.
عملکرد استپر موتور که بر روی دریچه ی گاز نصب شده است، مانند خیلی دیگر از قطعات خودرو به وسیله ی ای سی یو یا همان کامپیوتر خودرو قابل کنترل است و این کنترل بدین صورت شکل میگیرد که ۴ عدد ترانزیستور وظیفه ی کنترل استپر را بر عهده دارند. دو عدد از این ترانزیستورها وظیفه ی به جلو بردن استپر و دو عدد دیگرآن وظیفه ی عقب کشیدن آن را بر عهده دارند.
کامپیوتر ماشین هم با توجه به وضعیت خودرو و دمای موتور فرمان باز و بسته کردن استپر موتور را به ترانزیستورها ارسال میکند و هنگامی که دمای موتور به درجه ی مورد نظر ای سی یو برسد، آنگاه کامپیوتر دریچه را در بسته ترین حالت خود قرار میدهد؛ که دیگر هوای اضافی وارد موتور نشود.
وقتی که شما پای خود را از روی پدال گاز بر میدارید، ای سی یو به استپر موتور فرمانی را ارسال میکند که دریچه های خود را باز کند تا هوای موتور از طریق این دریچهها تامین گردند.
زمانی که دمای خودرو پایین باشد، استپر موتور توسط دستورهای ای سی یو در بازترین حالت خود قرار می گیرد، تا هوای کافی به سیلندر ها برسد و وقتی که دمای خودرو به دمای بالا برسد به تدریج این دریچه بسته میشود.
هوای ورودی به سیلندرها نیز توسط استپرموتور با توجه به میزان فشاری که شما بر روی پدال گاز وارد میکنید نیز تنظیم میشود.
عملکرد استپر موتور به این صورت است؛ که وقتی شما گاز می دهید موتور دریچه ی هوا را میبندد و وقتی که پا را از روی پدال گاز بر می دارید استپر این دریچه را باز میکند تا خودرو دچار افت موتور نشود.
زمانی که شما فرمان خودرو را به خصوص در دورهای پایین موتور به چپ و راست بر می گردانید، با توجه به فشاری که پمپ هیدرولیک فرمان، به موتور وارد می کند، نیاز به دور موتور بالا تری احساس می کنید. پس برای اینکه اتومبیل شما ریپ نزند، استپر با توجه به فرمانی که از کامپیوتر مرکزی دریافت میکند، میزان مناسبی از دریچه ی هوا را باز میکند، تا دور موتور بالاتر برود و خودرو تنظیم شود.