حتما بارها و بارها کلمه اکسل را شنیده اید اما اینکه مفهوم اکسل در خودرو چیست؟ مسئله ای است که در این پست به آن خواهیم پرداخت.
اگر تمایل دارید در این باره مطالبی را بدانید با ما در سایت اتو کلینیک رضایی متخصص در امور صافکاری، شاسی کشی، پولیش، رنگ بدنه خودرو و…. همراه شوید.
اکسل، یکی از اعضا و قسمت های ثابت خودرو به شمار رفته و در واقع نقش محوریت مرکزی، به منظور نصب چرخ ها را بر عهده دارد.
به زبان ساده اکسل در خودرو محوری است که برای نصب چرخ ها مورد استفاده قرار میگیرد و اکسل در واقع محور مرکزی یک چرخش یا دنده محسوب میشود.
اکسل در اتومبیل یک تیر عرضی است که محور چرخ ها بر آن سوار می شود.
اکسل واژه ای انگلیسی به معنای محور است که با عبور از مرکز یک چرخ دنده، ضمن ثابت نگه داشتن آن، چرخش به دور محور ثابت را نیز امکان پذیر می سازد.
اکسل یا میله فرمان جزء قطعات جلوبندی خودروست که یکی از وظایف و شاید بتوان گفت مهمترین وظیفه آن، تعلیق یا همان هندلینگ خودرو در حین عبور از دست انداز ها، چاله ها، پیچ های جاده و…. می باشد.
خود اکسل به تنهایی مکانیزم پیچیده و دشواری ندارد، اما زمانی که وظایف بیشتری از قبیل مکانیزم فرمان، کاهش تآثیرات جاده بر خودرو، دور چرخ ها، سهیم شدن در انتقال قدرت، آزادی های حرکتی و…. بر عهده اش گذاشته میشود، آن وقت ساختمان پیچیده ای را پیدا میکند.
هر خودرو با توجه به نوع کاربردی که دارد، حداقل دارای دو اکسل است که در قسمت عقب و جلو به صورت محرک و یا غیر محرک هستند.
در گذشته خودروها تنها دارای محور محرک عقب بودند، یعنی چرخ های عقب بودند که وظیفه ی به حرکت درآوردن خودرو را برعهده داشتند و میل گاردان و گیربکس به اکسل های عقب متصل میشدند.
ولی در خودروهای جدید یا خودروهای محور جلو یک مجموعه یکپارچه از دیفرانسیل با دو شفت کوتاه و گیربکس، به هر چرخ متصل میگردند.
پلوس خودرو (که قبلاً در مورد آن توضیح دادیم) از مجموعه قطعات اکسل به شمار میرود که نیروی گردش گیربکس و دیفرانسیل را به چرخ های خودرو منتقل میکند و چرخیدن آن سبب به چرخش در آمدن چرخ ها خواهد شد.
اکسل در خودرو و همینطور پلوس، وظیفه تحمل وزن خودرو، بار و سرنشینان را برعهده دارند و بسیار مقاوم و مستحکم نیز ساخته میشوند بنابراین از طول عمر بالایی هم برخوردار هستند.
یک سر این سیستم به چرخ دنده های دیفرانسیل و یک سر آن به لاستیک ها متصل میشود و پلوس که به عنوان جزئی از این سیستم است، با کمک دیفرانسیل چرخانده می شود و در اثر گردش این قطعه لاستیک نیز وادار به چرخش خواهد شد.
بوش اکسلِ خودرو هم که قطعه ای لاستیکی است، با خاصیت لاستیکی خود به عنوان صداگیر و ضربه گیر در این سیستم مورد استفاده قرار می گیرد.
بوش ها در اکسل عقب خودرو قرار گرفته و موجب ثابت نگه داشتن اکسل در جای خود می شوند و از حرکات شدید در اکسلِ خودرو جلوگیری به عمل می آورند.
سیستم اکسل و چرخ اتومبیل از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:
در پست های بعدی ما را با ادامه ی این مبحث دنبال کنید.