در مطلب قبلی توضیحات مختصر و کوتاهی را در مورد ایجاد ناک یا ضربه در موتور خودرو بیان کردیم. منتهی مشخص است که هیچ کاری بی دلیل اتفاق نمی افتد و باید به دنبال علل ایجاد آن باشیم. شناخت علل بوجود آمدن مشکلات، مخصوصا در خودرو به ما در جهت رفع بهتر و زودتر آن کمک خواهد کرد.
در مورد ایجاد ناک یا ضربه هم همین گونه است و باید با دانش و آگاهی در این زمینه به رفع آن مبادرت کنیم. پس در این پست این عوامل را بررسی کرده و سعی می کنیم شما عزیزان را با برخی از این موارد آشنا کنیم.
چندین دلیل در ایجاد ناک یا ضربه در موتور می توانند دخالت داشته باشند اما از مهمترین این عوامل عبارتند از:
وجود جرم و گرفتگی در سر سیلندر خودرو:
وقتی که مخلوط سوخت و هوا می سوزد باعث میشود که یک عمل شیمیایی به وقوع بپیوندد و طی عملیاتی CO2 تبدیل به H2O شود. ضمن اینکه مقداری گاز و دوده هم تولید می شود؛ که قسمت قابل توجهی از آن به وسیله ی اگزوز به خارج از اتومبیل هدایت میشود.
اما مقدار بسیار کمی از دوده باقی میماند و در بخش بالایی سیلندر و دقیقا در محفظه ی احتراق، سبب ایجاد جرم گرفتگی و یا دوده گرفتن موتور میشود.
شما میدانید که این لایههای جرم و دوده از جنس کربن هستند. پس وقتی کم کم مقدار آنها زیاد شود در دماهای بالا گداخته شده و باعث مشتعل شدن گازوئیل و یا بنزین متراکم شده در موتور می شوند و می توانند زودتر از شمع ها آنها را منفجر کنند.
شاید برای رفع این عیب از شما کاری ساخته نباشد پس بهتر است برای برطرف کردن این مشکل اتومبیل خود را به یک کارشناس خبره نشان دهید.
استفاده کردن از شمع های نامناسب:
استفاده کردن از شمع نامرغوب و یا شمعی که با موتور خودروی شما سازگاری ندارد، میتواند سیکل احتراق موتور خودرو را دچار اختلال کرده و در ایجاد ناک یا ضربه در موتور سهیم باشد. برای اینکه بتوانید به راحتی این مشکل را حل کنید، بهتر است از شمع هایی استفاده کنید که موتور شما با آن سازگاری داشته و با جایگزین کردن شمع هایی که با نمونه ی استاندارد کارخانه مطابقت داشته باشد، از ایجاد ضربه به اتومبیل جلوگیری کنید.
اکتان بالای سوخت به معنی مقاومت بالاتر سوخت در برابر اشتعال است. پس سوخت هایی با اکتان پایین زودتر مشتعل شده و این اشتعال زود هنگام برای موتورهایی که ضریب تراکم بالا و دمای بیشتر و بالاتری دارند مناسب نیست.
معمولا اکتان مناسب سوخت برای موتور را در دفترچه ی راهنما قید کرده اند. پس همیشه سعی کنید که از سوختی که کارخانه ی سازنده برای خودروی شما توصیه کرده است استفاده کنید.
در اغلب موارد و با استفاده از بنزین خوب و مرغوب می توانید ناک یا ضربه ی موتور را از بین ببرید.
اما اگر باز هم کماکان این مشکل باقی بود؛ باید حتماً تا قبل از ایجاد هزینههای گزاف و نابودی اجزاء موتور به یک مکانیک و مراکز تخصصی ماهر مراجعه کنید.