پلوس خودرو یکی از مهمترین قطعات در قسمت جلوبندی خودرو است؛ که در این مطلب درباره ی آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.
در قسمت ها و مطالب قبلی در مورد اجزاء دیگر اتومبیل؛ مانند دیفرانسیل، میل گاردان، گیربکس، کالیپر ترمز، پمپ بنزین خودرو و…. و دیگر قطعات خودرو اطلاعاتی را به شما دادیم.
به نظر می رسد اگر آن ها را مطالعه کرده باشید، تا حدودی با هر کدام از آن ها آشنا شدید و می توانید با شناختی که از آنها پیدا کرده اید، به دانستههای خود در مورد خودرو بیفزایید.
در این پست اگر با ما همراه شوید؛ در مورد پلوس ماشین هم مطالبی را عنوان خواهیم کرد.
پلوس خودرو قطعه میله ای شکل است که از داخل دیفرانسیل بیرون آمده و به چرخ های خودرو متصل شده است.
پلوس وظیفه دارد تا نیرویی را که از سوی دیفرانسیل میآید، به چرخها منتقل کند و موجب حرکت در چرخ های اتومبیل شود.
پلوس نقش اصلی در انتقال نیرو و چرخش به تایرهای خود را ایفا میکند.
نیروی تولید شده توسط موتور ماشین به گیربکس یا همان جعبه دنده منتقل میشود و قبلا هم گفتیم که میل گاردان خودرو، این نیرو را به دیفرانسیل منتقل می کند.
دیفرانسیل وظیفه ی تنظیم دور چرخ های اتومبیل را بر عهده دارد و مابین چرخ های عقب یا جلو، راست و یا چپ و در ماشین های دو دیفرانسیل، هم در جلو و هم در عقب قرار دارد.
حال برای اینکه این نیروی وارد شده به دیفرانسیل به چرخ ها منتقل شود، میله ای از درون دیفرانسیل به چرخ سمت راست و چپ وصل می شود؛ که این قطعه پلوس نام دارد.
به عبارت دیگر نیروی تولیدی از طریق گیربکس و دیفرانسیل با استفاده از میله ای، که از داخل دیفرانسیل بیرون آمده و همان پلوس است به چرخ های خودرو منتقل میگردد؛ که این قسمت دارای طول های متفاوتی نیز هست.
در خودروهای دیفرانسیل عقب، نیرو ابتدا با استفاده از میل گاردان به دیفرانسیل منتقل شده و سپس با استفاده از پلوس به چرخ ها منتقل میگردند.
اما در واقع این روند در خودروهای دیفرانسیل عقب و جلو مسیر متفاوتی را طی میکنند.
در خودروهایی که محرک عقب و یا دیفرانسیل عقب هستند؛ نیرو پس از موتور از راه میل گاردان به دیفرانسیل می رسد و بعد از طریق دو پلوس، به چرخ های خودرو منتقل میگردد.
اما در خودروهای دیفرانسیل جلو یا محرک جلو، دیفرانسیل در داخل گیربکس است، به همین جهت است که گیربکس این خودرو ها از حد معمول بزرگتر است و نیرو از طریق گیربکس مستقیما به دیفرانسیل و بعدا توسط دو پلوس به چرخ های جلو انتقال داده میشود.
پلوس توسط اتصال هزار خاری با دیفرانسیل درگیر شده و توسط یک شفت بلند، نیرو را به چرخ های خودرو منتقل میکند.
گشتاور حاصل از گیربکس باید از طریق یک شفت قوی به چرخها منتقل شود؛ به همین دلیل شفت پلوس معمولاً قطور و از آلیاژهای قوی ساخته میشود.
در خودروهای قدیمی پلوس هایی وجود داشت که انتقال قدرت را به وسیله تعداد زیادی ساچمه انجام میداد؛ اما در خودروهای جدید این کار از طریق وسیله ای به نام سه شاخه انجام میشود، که این سه شاخه در درون سر پلوس قرار دارد.
پلوس خودرو به دلیل وظایفی که بر عهده دارد؛ باید دارای ویژگی های خاصی باشد تا بتواند این وظایف را به درستی انجام دهد.
این قطعه بایستی در اتصال به چرخ ها متحرک باشد؛ تا در موقع پیچیدن خودرو دچار شکستگی نشود و چون در برخی موارد خودرو، در حرکت با چالهها و دست اندازهایی مواجه میشود، این وسیله باید دارای مقداری حرکت طولی نیز باشد.
چون اگر قادر به حرکت طولی نباشد؛ امکان بیرون زدن آن از سر قسمت اتصال به چرخهای گیربکس و دیفرانسیل زیاد است.
حرکت پیچشی پلوس برای انعطاف پذیری این قطعه در سر پیچ ها به وسیله یک قطعه به نام سر پلوس میسر می گردد.
برای حرکت طولی پلوس و اختلاف دور سر پیچ ها هم از قطعات دیگری مانند: سه شاخه و کاسه پلوس استفاده می شود.
در پست های بعدی در مورد قسمت های تشکیل دهنده و دلائل خرابی این قطعه صحبت خواهیم کرد.