خودتان به درستی میدانید که قسمت مهم ماشین موتور آن است و بدون وجود آن هرگز ماشین حرکت نخواهد کرد که از قطعات مختلفی نیز تشکیل شده است شما برای اینکه بتوانید شناختی از موتور اتومبیل پیدا کنید باید ابتدا شناختی در مورد قطعات اصلی موتور خودرو داشته باشید.
از این رو در این پست به شرح مختصری از این قطعات می پردازیم.
هر کدام از قطعات اصلی موتور خودرو وظیفه مخصوصی را بر عهده دارند.
البته موتور اتومبیل از قطعات ریز و درشت و ثابت و متحرک زیادی تشکیل شده است.
اما قسمت های مهم موتور عبارتند از:
الف) بلوک سیلندر
جایی است که سیلندرها را در آن قرار میگیرند. بلوک سیلندر که یکی از قطعات اصلی موتور است، قطعه ای ریخته گری از جنس آلومینیوم و یا چدن است که در واقع یک موتور احتراق داخلی را به وجود میآورد.
به همین خاطر باید در ساخت و نوع آلیاژ آن بسیار دقت شود.
زیرا که باید تحمل گرما و سرمای بیش از حد را داشته باشد تا از ترکیدن آن جلوگیری شود.
بلوک سیلندر محل قرار گرفتن میل لنگ، سرسیلندر، شاتون، کارتل، رینگ، پیستون و کلیه قطعات جانبی موتور است.
ب) سرسیلندر
این قصه از آلومینیوم ساخته شده و قسمت بالای بلوک سیلندر است که محفظه اتاق احتراق، میل سوپاپ، مینی فولد گاز، سوپاپ ها، شمع موتور، تایپیست ها، و بخاری آب و روغن (جهت خنک کاری محفظه احتراق موتور خودرو) را شامل می شود.
ج) واشر سرسیلندر
جنس این قطعه که یکی از قطعات اصلی موتور محسوب میشود، باید از کیفیت و استاندارد بالایی برخوردار باشد، به خاطر نقش مهمی که در جلوگیری از مخلوط شدن آب و روغن و آب بندی محفظه احتراق بر عهده دارد.
در واقع واشر سر سیلندر باعث آب بندی قسمت های اتصال سرسیلندر به بلوک سیلندر است که مانع نشت مایعات به خارج از بلوک سیلندر می شود.
برای همین و اهمیت زیادی که دارد که جنس آن را از مواد نسوز و فولاد بسیار با کیفیت می سازند.
هر چند که مانند همه قطعات عمر مفیدی دارد و پس از مدت زمانی باید تعویض گردد.
د)پیستون
پیستون بخش متحرکی است که در داخل سیلندر قرار گرفته و حرکت رفت و برگشتی انجام میدهد.
و نقش آن، که یکی از قطعات اصلی موتور محسوب میشود، انتقال نیرو از گازهای در حال انبساط (در داخل سیلندر) به میل لنگ توسط شاتون است.
ه) سوپاپ یا میل بادامک
شامل سوپاپ های ورودی که همان سوپاپهای ورود سوخت به هوا به داخل سیلندر هستند و سوپاپ های خروجی که همان سوپاپهای خروج دود از سیلندر میباشد.
وظیفه اصلی آنها، باز و بسته کردن سوپاپ های ورودی و خروجی است و زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها، دود و هوا را تعیین می کند.
کمبود روغن در موتور خودرو می تواند عاملی جهت آسیب رساندن به سوپاپ ها شود.
و) میل لنگ
میل لنگ یکی از قطعات اصلی موتور خودرو است که کار مهم و اصلی آن تبدیل حرکت خطی پیستون به حرکت دورانی است.
میل لنگ نیروی ایجاد شده بر اثر حرکت رفت و برگشتی پیستون را به حرکت دورانی برای به حرکت درآوردن چرخ ها تبدیل میکند.
و زمانی دچار خرابی می شود که روغن کافی به یاتاقان میل لنگ نرسد و بر اثر خشک کار کردن خودرو، به اصطلاح یاتاقان زده و میل لنگ دچار آسیب میشود.
ولی چون میلنگ قطعه مصرفی نیست به ندرت دچار خرابی میشود.